Reportage

Stockholmsresa 2-4 december 2016

En kall vintermorgon åkte ett 40-tal förväntansfyllda seniorer till Stockholm.

Efter ett härligt lunch-uppehåll i Brunnsparken i Örebro, kom vi vid 15-tiden till vårt hotell i city. Redan samma kväll var vi ett flertal som besökte julmarknaden i Gamla Sta’n, för övrigt Sveriges äldsta från 1500-talet, njöt av miljön, de vackra husen, de smala gränderna samt smakade av den goda maten i restaurangerna runt Stortorget.

På lördagen åkte vi direkt till ”Svenskt Tenn” på Strandvägen 5 och fick där en sakkunnig guidning, bl.a. om Estrid Ericsson som grundade firman 1924. 1934 knöts Josef Frank till företaget och efter hans död drevs firman av Estrid Ericsson ensam. Många kända formgivare fanns på den tiden bl.a. Björn Trädgård och Uno Åhrén.

Vi fortsatte på e.m. mot Cirkus på Djurgården för att äta en fantastisk lunch och se den kritikerrosade föreställningen ”Fantomen på Operan”, som verkligen var imponerande. Vilken underbar föreställning och vilken kostymering – en sann fröjd för ögat! Därefter fick vi en illuminerad tur genom huvudstaden i juleskrud.

Söndagen började med en 2-timmars guidning per buss genom Stockholm med dess olika holmar. Uppskattad guide var Per Haukaas. Vilken upplevelse ! Färden gick vidare ut på Djurgården och Valdemarsudde.

Prins Eugen var en centralgestalt i svenskt konstliv både som konstnär och konstsamlare. Slottet och konstsamlingarna skänktes via testamente 1948 till Svenska Staten men ägs idag av en privat stiftelse. Även här fick vi en kunnig och intressant guidning bland samlingarna.

Efter att vi avnjutit den vackra miljön och fått vårt kaffe i ”Prinsens kök” ställdes färden mot hemstaden. Samtliga i bussen var överens om att vi haft en fin Stockholms-resa – inte minst genom vår glada och entusiastiska reseledare Inger Gustafsson.

Ulla Sjödahl

OBS Du kan klicka på bilderna för att förstora dom !

sthml-IMG_0001  sthml-IMG_0002  sthml-IMG_0003
                                                                                                         Guidning på Svenskt tenn

sthml-IMG_0008  sthml-IMG_0008-1  sthml-IMG_0009
Svenskt tenn                         Svenskt tenn                 Prins Eugens Waldemarsudde