Reportage

Klassisk resa till Dalarna 20-22/8 2019.

En skara morgonpigga Aktiva Seniorer startade resan i tidig otta mot Sveriges Hjärta Dalarna. Vårt första stopp blev Mariestad för frukostfika.
Resan fortsatte sedan till Sätergläntan i Insjön där vi åt en god lunchbuffé och verksamhetschefen berättade om deras verksamhet. Här är det Hantverk som gäller, från grunden, årlig utbildning(folkhögskola) samt sommartid veckokurser, såsom exempelvis smide, vävning, sömnad etc, en underbar miljö att vistas i.

Nästa stopp Clas Ohlsons muséum i Insjön med tillhörande butik, där stannade ett par resenärer för besök. Övriga reste vidare till Jobs Hantverk utanför Leksand. Där trycks de vackra blommiga tygerna fortfarande för hand. Vi fick en visning i fabriken så nu förstår vi alla varför deras tyger kostar en del. Naturligtvis hade de en butik med stort utbud på föremål som deras mönster och tyger används till, såsom kuddar, väskor, servietter mm mm

Vi åkte en sväng in i Leksand som är känt världen över för sitt Midsommarfirande. Också känt för Rune Lindströms "Himlaspelet", vilket spelas årligen där.

Resan fortsatte mot Tällberg, Dalecarlia Hotel Spa med vida utsikt över Siljan. Här övernattade vi båda nätterna. Här åt vi även våra utsökta tvårätters middagar.

Dag 2
Efter en härlig frukostbuffé begav vi oss mot Världsarvet Falun med omnejd. Där mötte vi upp vår förträfflige guide Daniels Sven Olsson som delade med sig av sin kunskap om Världsarvet. Vi lämnade bussen för att se "Stora Stöten" vid Falu koppargruvområde, som bildades vid ett stort ras 1687. Kopparmalm har brutits i 1000år, mer än 70% av hela västvärldens kopparproduktion kom från Falun på 1600- och 1700-talet. Falun var näst största staden i Sverige en period i mitten av 1600-talet.

Vi åkte vidare med bussen genom gruvarbetarnas stadsdel "Trästaden" med trånga gränder och Faluröda hus. Vår chaufför sattes på prov många gånger och klarade det med bravur.
Färden gick vidare längs sjöar till Bergsmangården Staberg där vi drack vårt förmiddagskaffe på uteserveringen i strålande sol, där tog vi en promenad på gården med vår guide och fick ytterligare historielektion.

Vi fortsatte förbi storslagna Bergsmansgårdar och till "Svedens Gård" där Carl von Linnés Bröllopsstuga ligger, där sträckte vi på benen och tittade på stugan utifrån och fick höra delar av Linnés liv.

Därifrån åkte vi åter till Falun och till Idrottsområdet Lugnet med dess hoppbackar och skidstadion som många känner igen från TV. Falun är även en stor Idrottsstad. Här tackade vår förträfflige guide för sig och fick ett tack med en varm applåd. Det blev mycket att ta in och smälta, men dock så intressant.

Nu var vi sugna på lunch och fortsatte mot Sundborn där vi åt en lunchbuffé på Hyttstugan. Därefter en kort promenad till Karin och Carl Larsson:s hem "Lilla Hyttnäs", där fick vi en guidad tur och fick leva oss tillbaka till deras tid. Mysigt!

Konsthallen Kvarnen låg intill "Lilla Hyttnäs" där Ernst Billgren gjort en utställning om den "Okände Carl Larsson". Där delgavs en del saker man inte visste.......

Nu var vi nog lite trötta i både huvud och ben?! Färden gick nu mot hotellet i Tällberg och vi passerar Söderåsen som är en av Dalarnas vackraste utsiktsplatser med en oslagbar vy över Siljan.

Dag 3 Hemresedag.
Efter utcheckning och frukost lämnade vi Tällberg för att bege oss till Nusnäs där de äkta Dalahästarna tillverkas. Vi fick se hur en träbit blev en häst som sedan handmålades. Här tog vi en bussfika med Leksandsbröd och Gustafskorv, korven som tillverkas i Dalarna.

På vägen till Nusnäs reste vi genom Rättvik och dimman lättade så vi fick se "Långbryggan" i Siljan, 628 meter lång och byggdes i slutet av 1800-talet för sjöfarten eftersom stranden där är så långgrund. Karakteristiskt för Rättvik är även Kyrkbåtarna och dess roddar.

Efter Nusnäs gick färden till Mora där vi besökte Zornmuséet och en guidad tur på Zorngården där Emma och Anders Zorn levde. Muséet visade en Jubileums-utställning med mästerverk av både Anders Zorn och Carl Larsson, 100 år sedan CL dog. Fantastiska konstverk!

Vi avslutade besöket i Mora med lunch på Mora Hotell. Mätta och belåtna satte vi oss i bussen för fortsatt resa hemöver och då kom regnet!!

Ett stopp i Sunne och Länsmansgården för en lättare måltid och vi var framme i Trollhättan runt 20.30.

Vi fick under resan se ett axplock av sevärdheter, kanske någon fick blodad tand och vill resa åter för att utforska mer i Sveriges Hjärta Dalarna.
Den här gången visade sig Dalarna från sin bästa sida!

Vid pennan
"Dalkullan" Kristina Åkerlund

OBS Klicka här för att starta BILDSPEL !

Fabriken Jobs Hantverk 30 meter långa bord, en färg trycks
åt gången.
Telefonkiosk fylld med gamla tele-foner i Tällberg Vår fantastiska guide i Falun Daniels Sven Olsson

Stora Stöten Falu Koppargruva Info vid Gruvan Fortsatt info vid gruvan

Fikastund vid Bergsmansgården Staberg Linne’s Bröllopsstuga Karin och Carl Larsson:s hem ”Lilla Hyttnäs”

Här väntar guiden i Sundborn Tillverkning av den äkta Dalahästen i Nusnäs Målning av Dalahästar

Här täljs Dalahästar
med Morakniv
Olika stadier vid tillverkningen Emma och Anders Zorn:s hem i Mora

Denna robot klipper gräset vid Zorngården Resans gruppledare på väg till middag, Karin Larsson inspirerad