Reportage

Resa till St.Petersburg september 2007

Söndagen den 2  startade 50 aktiva seniorer sin spännande resa till St.Petersburg. Alla var förväntansfulla. Med på resan var Lennart , vår superbe chaufför från Karl-Everts. Dessutom hade vi glädjen att få en veteranguide vad gäller St.Petersburg med oss, nämligen Gunilla Boman Kirsch. Åke var gruppledare och hade koll på att ingen kom på avvägar och villade bort sig.

På vägen mot Stockholm fick vi höra ett mycket intressant föredrag av Ulf Olsson. Han berättade om Rysslands utveckling genom tiderna från mycket långt tillbaka och fram till Putins dagar. På Pilkrogs värdshus utanför Eskilstuna tog vi lunchrast i en vacker gammal byggnad. Färden gick vidare till Stockholm, där vi klev ombord på Vikinglines färja som skulle föra oss till Helsingfors. En fantastisk buffé inklusive önskad dryck gladde oss på kvällen. Några tog sig också en svängom efteråt. Vi gungade iväg, ganska ordentligt, mot Helsingfors och fortsatte med bussen mot den finska staden Hamina. Här gjorde vi lunchuppehåll i en imponerande byggnad och matsal, där även vårt svenska kungapar varit gäster.
Färden fortsatte ytterligare ca 20 mil mot ryska gränsen, där vi beväpnade oss med tålamod. Lennart sprang fram och tillbaka och tillbaka igen i de olika luckorna med alla papper. Bussen sattes över en smörjgrop och beskådades även underifrån. Vi och våra pass blev skärskådade uppifrån och ner innan vi fick våra OK-stämplar och kunde fara vidare mot vårt resmål.
Det var imponerande att närma sig St. Petersburg med den enorma floden Neva och alla dess biflöden, alla broar och de gyllene kupolerna och spirorna på kyrkor och palats. Vi hittade vårt hotell Ladoga, relativt centralt beläget, och checkade in på stora och bekväma rum. Middagsbuffé väntade men nu av mera rysk karaktär.

Följande dag träffade vi våra ryska guider, Olga och Julia. Båda talade utmärkt svenska och var mycket trevliga och kunniga. De gjorde sitt bästa varje dag för att visa och lära oss så mycket som möjligt om sin stad. Med oss under de tre dagarna var också Marat, en ung sympatisk fotograf, som följde oss med videokamera. Filmen kunde vi köpa vid resans slut, vilket ju var bästa tänkbara souvenir. Dagen började med en rundtur i staden, tyvärr i lite regn. Vi stoppade till vid en butik med typiskt ryska souvenirer såsom dockor, ägg, schalar, lackarbeten m.m. Vi bjöds också på vodka och kaffe, vilket få tackade nej till. Nästa stopp var den enorma Isakskatedralen. Exteriören präglas av de stora röda granitkolonnerna samt den stora gyllene kupolen. Inuti finns kolonner av den gröna malakiten och starkt blå lazurit, praktfulla färgstarka målningar och mosaiker samt mycket guld. Den vita duvan högat uppe i kupolens mitt krönte bilden.
Vid rundturens slut stannade vi vid en fin gammal adelsbyggnad och fick en mycket välsmakande trerätters lunch i påfallande vacker miljö. Vi kände oss som tsar Peters favoriter där vi blev uppassade och serverade vid bord med linnedukar och dito servetter.
Efter denna vilopaus var det dags för Vinterpalatset och Eremitaget. Det krävdes starka ben för att orka med denna eftermiddag. Några av oss fick förstärkning i form av rullstol eller rollator, som lyckligtvis fanns att tillgå. Intrycket var enormt och började med den svepande huvudtrappan. Det fattades oss bara 1700-talskrinoliner för att bättre smälta in i miljön av guld och vitt.
Vi gick igenom den ena salen överdådigare än den andra med enorma kristallkronor, kolonner av italiensk carraramarmor och grön malakit. Inte minst de mönstrade parkettgolven imponerade med upp till 16 olika träslag. Dessutom fick man inte glömma att titta upp i taken som var fantastiska även de. Påfågelklockan var som sprungen ur ”tusen och en natt”. Vi fick även se en liten del av Eremitagets enorma och storartade konstsamling. I mitt minne stannade kanske främst Leonardi da Vincis målningar av madonnan och barnet. En liten amorfigur med ett koger med pilar tilltalade mig också, kanske därför att han bara var söt i allt det storslagna.
Nu var det dags att försöka ta sig mot hotellet med bussen i rusningstrafiken för att hinna äta middag innan det var dags för kvällens folkloreföreställning. Lennart lyckades!
Efter middagen for vi mot Nikolayevsky Palace där vi fick se en både rolig och färgsprakande uppvisning. Vi njöt av ryska danser med rent akrobatiska inslag och även mycket tilltalande musik och sång. I pausen kunde vi smaka både vodka och champagne och små snittar med kaviar och annat. När föreställningen var slut fick vi på hemvägen även se St.Petersburg by night med all dekorativ fasadbelysning! Sedan somnade alla seniorerna gott efter denna maratondag!

På onsdag morgon var vi pigga igen, solen sken och nu var det dags för två av sommarpalatsen, belägna i staden Pusjkin. Olga och Julia visade oss först Katarinapalatset. Palatset utformades av arkitekten Rastrelli för kejsarinnan Elisabeth, men fick namnet efter hennes mor Katarina I. En magnifik grind mötte oss och vid trappan stod glada musikanter som välkomnade oss med ”Du gamla du fria”. Även här var det en oerhörd mängd praktfulla gyllene gemak och enorma balsalar. Några salar hade dukade bord med vackert porslin. Gröna matsalen med vita reliefer på väggarna var enklare och kanske i vår smak vackrare än allt guld. Bärnstensrummet var otroligt och fullständigt enastående.
En kort promenad därefter tog oss till lunchpaus och välbehövlig vila.

En liten bit söderut ligger Pavlovsk ännu ett sommarpalats som vi besökte. Området skänktes av Katarina den stora till hennes son Paul och palatset byggdes på 1780-talet. Det visade sig vara ett något mindre palats, även rummen var måttligare och mycket vackra. Det var ljusa färger och inte så mycket guld och krusiduller.

Tiden gick fort under eftermiddagen. Det fanns ju oändligt mycket att titta på överallt. Vi skulle emellertid först hem till hotellet för att äta middag och därefter hade vi allesamman biljetter till baletten Svansjön. Vi var dock vid gott mod. Visst skulle vi hinna detta. Det var ju faktiskt bara ett par tre mil! Vi hade flera timmar på oss!
Då hade vi inte upplevt hur trafiken verkligen kunde stöka till sig. Ju närmare vi kom St.Petersburg , ju tätare blev trafiken. Det köade till sig och blev långa stopp vid rödljusen. Alla ska ju igenom nålsögat dvs den stora affärsgatan Nevsky Prospekt. När vi väl kommit dit började en och annan tvivla på att vi skulle hinna. Lennart kämpade på. Bilar kom från alla håll. Djungelns lag gällde. Den som var tuffast och minst rädd om bil och livhank kom först. Till slut nådde vi hotellet, men då var det två alternativ som gällde. Antingen hann man klä sig fin för baletten eller så hann man äta en snabb matbit. Nåja, många lyckades faktiskt bådadera. Men det fick gå undan! Sedan tillbaka till sta´n genom en nu lyckligtvis glesare trafik till teatern. Vi pustade ut och njöt sedan storligen av Tjajkovskijs musik och den vackra klassiska Svansjöbaletten!

På torsdagen, redan sista dagen!, var det återigen dags att åka lite utanför staden. Det var Peter den stores Peterhof, som var på tur. Peterhof ligger några mil åt sydväst. Även här var det stora praktfulla salar med mycket vackert att beskåda men här var det nog parken utanför som imponerade mest. Om man stod mitt framför palatset så kunde man blicka ut över mängder av sprutande fontäner och ner mot finska viken! Storslaget! Vi tog en ganska lång promenad genom den stora parken. Det var skönt med all grönska, blommor och fontäner, fontäner, fontäner! Ytterligare en höjdpunkt, verkligen!

Allting har ett slut. Vi var tvungna att efter en god lunch ta oss mot staden igen. Pga gårdagens erfarenhet var beslut fattat att inte försöka hinna till hotellet för ombyte innan kvällens avslutningsmiddag inne i sta´n. Det visade sig klokt. Tid var även avsatt för en stund på egen hand på Nevsky Prospekt eller annat. Några shoppade andra tog sig en titt på Uppståndelsekyrkan, som vi annars bara sett från bussen.
Avslutningsmiddagen åt vi på Restaurang Tjajkovskij, återigen i ett gammalt palats. Där fick vi mycket god mat och dryck i fin miljö. Verkligen en värdig avslutning!

Fredag morgon var vi samlade för hemfärd och vinkade farväl till Hotell Ladoga och St.Petersburg. Lunchpaus skulle det bli efter gränsen i Finland. Strax efter kl.11 var vi framme vid ryska gränsen. Det var minst 7 bussar före oss! Kön flyttade sig inte. Det hände ingenting! Efter ett par timmar började vi misströsta. Efter 4,5 timmar insåg vi att lunch i Finland sannolikt var otänkbart, men måtte vi hinna till färjan. Halv fyra var vi äntligen klara, även Lennart med alla busspapper. Vi knaprade på kex och choklad och busskaffe under färden. Gunilla kontaktade Vikingline och berättade om vår försening. Två minuter före färjans avgång var vi framme! Fantastiskt! En prestation av Lennart! Vi andades ut.. Nu var slutet gott, allting gott!
Efter återigen en fin supébuffé, som ju smakade extra bra, och en natts sömn var vi på svensk mark och efter ytterligare en busstur och lunch i Wadköping var vi på hemmaplan i Trollhättan igen.
Det var en fantastisk resa inte minst pga alla trevliga medresenärer, vår chaufför och vår guide Gunilla. De ryska guiderna inte att förglömma! Resan var intensiv, ibland tålamodsprövande men oerhört intressant!

Hälsningar

Margareta Thorin

OBS  Du kan klicka på bilderna för att förstora dom !

Pilkrogs värdshus.                                      I Isakskatedralen.                                      I Isakskatedralen.

Peter-Paulskatedralen                               Uppståndelsekyrkan         Eremitaget

Eremitaget                                               Eremitaget                   Eremitaget

Eremitaget                                                                              Våra guider Olga och Julia och
                                                                                              fotografen
Marat

Grinden vid Katarinapalatset                    Musikanter vid Katarinapalatset              Katarinapalatset

I Katarinapalatset                       I Kararinapalatset                             Pavlovsk

På väg till bussen                              Vårt hotell                                  Strax avfärd

Peterhof                                        Peterhof                               Peterhof                 Musikanter i Peterhof