Reportage

Resa till Oslo april 2007

Tidigt på morgonen den 13 april står en grupp förväntansfulla och kanske lite morgonsömniga aktiva seniorer på resecentrum i Trollhättan. De väntar på en buss som ska föra dem mot Oslo. Vädret är lite dimmigt, men det förväntas bli ytterligare en solig dag. I väntan på skingrande dimmor tar alla plats, liksom vår chaufför Lars och reseledare Åke. Vi far upp genom Bohuslän, förbi det tidigare raset på E-6, Kvistrums Gästgivaregård i Munkedal och mot Hällevadsholm där vi viker av mot Bullarebygden. Vi skymtar det vackra landskapet när dimmorna lättar emellanåt. Vi stannar för morgonfika på Tingvalls ekogård, där vi också har tillfälle att sträcka på benen en stund. Vi fortsätter mot Vassbotten och utefter den norska sidan av Idefjorden. Vi beundrar den strålande utsikten från bussfönstren. Nu har vårsolen segrat och den fortsätter sedan att glädja oss under våra två dagar i Oslo. Vi kommer fram till Oslo vid 11-tiden som beräknat, men det är besvärlig trafik och trångt med stockningar och köer överallt. Lars har lite bekymmer att lotsa oss till Nasjonalgalleriet. Det går till slut, men tyvärr har våra guider där nu dåligt med tid eftersom vi var lite försenade. Vi får dock en kortare visning av munchsalen och norsk nationalromantik. För övrigt tittade vi runt lite på egen hand. Där fanns mycket att se, så dit får vi nog återkomma vid nästa Oslobesök. Sedan var det dags för en god lunch. Lars lyckades parkera ganska nära restaurangen och så småningom hittade vi även ingången. Maten smakade förträffligt! Vår lokalguide för våra två dagar mötte också upp här. Det visade sig vara en liten, mycket alert, pigg och rolig dam på ca. 70 vårar. Lätt att förstå hennes norska var det också. Under färden ut mot Bygdöy och Norsk Folkemuseum berättade hon om staden, olika byggnader och människor, seder och bruk. Norsk Folkemuseum är ett friluftsmuseum, liknande Skansen. Vi strosade under hennes ledning runt och tittade på de olika byggnaderna, framför allt den imponerande stavkyrkan från Gol. Ett par norska flickor i nationaldräkt råkade komma förbi och fulländade bilden.
Vi satte oss i bussen igen och tog en tur upp mot Holmenkollen. Vi vandrade runt där, beundrade utsikten och drömde om gamla svenska skidsegrar och de nyare mera norska. Vi tittade skräckslagna på den enorma hoppbacken och kunde inte förstå hur någon vågade sig på att åka ner där!

Efter detta var det dags att ta sig in mot staden igen och till vårt hotell Norlandia på Karl Johan, Oslos paradgata. Vi tog våra rum i besittning och hade sedan ett par timmar egen tid för vila eller en promenad i folkvimlet. Vi kunde inte bott mer centralt! Det vackra vårvädret hade lockat ut massor av människor som flanerade och satt vid alla uteserveringar. Det kändes mer som om man vore någonstans söderut än i vårt grannland Norge. De flesta av oss passade på att delta i folklivet och smakade av glassen, ölen eller kaffet. Några lyckades tom få se kung Harald på nära håll. Han hade varit på möte på grannhotellet och gick ut på röda mattan till sin väntande eskort.
På kvällen var det dags för en gemensam middag på en restaurang i närheten. Vi fick en god och mycket riklig måltid. Några gick sedan hem och vilade trötta fötter, andra tog ytterligare en sväng i folkvimlet. Ett glas vin på närbelägna Hotel Grand smakade inte dumt, om så bara för att få insupa atmosfären och veta att självaste Ibsen varit stamgäst där. Smakar det så kostar det! Norge är inte billigt!

Nästa dag tog vår guide oss med på en promenad i Vigelandsparken. Efter hennes förträffliga förklaring av konstnärens mening med alla de olika skulpturerna hade vi fått en helt annan bild och förståelse för dessa. Det var helt enkelt en mycket positiv upplevelse. Den svala morgonsolen och den begynnande grönskan gjorde inte det hela sämre. Lars tog oss ner till centrum igen och guiden visade oss nu runt i det magnifika rådhuset. Verkligen imponerande och med mycket vackra målningar! Kaffe vid bussen smakade bra efter detta! Ibsenmuseet stod nu på tur. Museet berättade om Ibsens liv och verk och som avslutning fick man också kliva in i Henrik Ibsens egen lägenhet. Här skrev han sina dramer och här avled han 78 år gammal 1906. Lägenheten och möblerna är till stor del precis som det var när han bodde där.

Några avslutande timmar på egen hand, före hemfärden, hade vi nu tid för. Trots att det säkert värkte i fötterna här och var orkade vi med en promenad på Akers brygge och något ätbart på någon av serveringarna. Någon tog sig till Akers hus och Hjemmefrontmuseet, vilket säkert också var mycket sevärt. Ja, som vår guide sa. Vi måste komma tillbaka till Oslo. Det är det inget tvivel om!
Hemfärden startade kl.15.00. Vi tog nu E-6 hela vägen med undantag att vi for in i Strömstad för en avslutande god middag på restaurang Laholmen. Efter två innehållsrika dagar var vi hemma i Trollhättan på kvällskvisten.

Hälsningar

Margareta Thorin

OBS  Du kan klicka på bilderna för att förstora dom !